THE ROYAL BALLET

Crònica de Claudina Vallès

El dilluns 23 d’octubre passat, va tenir lloc l’estrena del cicle de retransmissions de la Temporada 17-18 d’Òpera i Ballet que des de el Royal Opera House de Londres fa l’Ateneu Cinema d’Igualada. El Ballet «Alice’s Adventures in Wonderland» o el que és el mateix «Les aventures d’Alicia al País de les Maravelles» va ser el primer títol d’aquesta temporada, que promet ser molt interessant.

Es tracta d’un Ballet encarregat expressament pel Royal Ballet, el Covent Garden i el National Ballet of Canada, a través d’un dels Coreògrafs habituals de la casa, al compositor Joby Talbot. Basat en el conegut llibre de Lewis Carrol «Alicia al País de les Meravelles» es va estrenar l’any 2011 en dos actes, que el compositor va retocar l’any posterior fins a la estructura actual.

Talbot és un compositor que no només escriu pel Ballet, sinó per la televisió i el cinema, camps en el que ha rebut diferents premis i aquest fet fa, que la música creada per Alice sigui molt actual. Es tracta d’una partitura molt descriptiva que, creada conjuntament amb el coreògraf Christofpher Wheeldon, inclou ritmes moderns i clàssics, segons el personatge a qui ha d’acompanyar; un gran vals per les Flors del saló de la reina que recorda les melodies de l’època daurada dels grans musicals de Hollywood amb imatges que semblen tretes de «l’Escola de Sirenes» d’Esther Williams, l’inesperat número de claqué del Barreter Boig que transporta directament al cabarets de Chicago, la música oriental i exòtica del Sultà – eruga o el tema tètric de l’escena de la Duquesa que podria pertànyer a qualsevol musical de Brodway o l’Est End, per acabar amb la música de somni que acompanya el gran «Pas de deux» del tercer acte dels dos protagonistas romàntics, Alice i la Jota de Cors.

L’Alicia de la «Prima Ballerina» Laura Cuthbertson és subtil i elegant, innocent i entremaliada i el doble personatge de Jack el jardiner i la Jota de Cors interpretat per Federico Bonelli, és l’ideal d’heroi romàntic. Junts creen l’atmosfera perfecte d’una parella romàntica de manual, una escena transporta al públic dins el món meravellós d’Alicia.

James Hay és el conegut Conill Blanc, conductor de la trama i que acompanya brillantment a Alicia en les seves aventures i Steven Mcrae dóna vida al histriònic Sobrerer Boig, que fa un numero memorable on combina el claqué amb el ballet clàssic més ortodox. Cal saber que la tècnica per ballar claqué on el pes del cos s’intenta situar arran de terra és diametralment oposada a la Ballet clàssic on el ballarí ha d’aconseguir la lleugeresa del cos. Mcrae aconsegueix fer compatibles aquestes dues tècniques creant un personatge únic.

Brillant és l’escena de la reina de cors, interpretada en aquesta funció per la madrilenya Laura Morera que, crea situacions tant ridícules i gracioses, que fan riure sonorament el públic, tant del cinema com del Teatre.

La esplèndida producció d’el multi-premiat Bob Crowley, fa que cada minut aparegui un nou personatge i un escenaris metamòrfics, en els que les noves tecnologies de projeccions i il·luminació molt ben estudiada, converteixen en absolutament sorprenents. També el vestuari dissenyat pel propi Crowley, ajuda a crear aquesta atmosfera de Ballet clàssic però al mateix temps actual. Cada color, cada forma, cada moviment ajuda a entendre perfectament la historia sense necessitat de diàleg, com en els gran Ballets Clàssics.

La orquestra del Royal Opera House sota la batuta del M. Koen Kessels va estar magistral, creant moments de veritable màgia musical.

La elecció del Cinema Ateneu de retransmetre la temporada d’Opera i Ballet del ROH, és una magnifica oportunitat per veure, com a espectador privilegiat les millors produccions, amb els artistes més reconeguts en aquestes dues disciplines que hi ha en el panorama actual. El fet de ser retransmissions en fals directe, permet incloure durant els entreactes de reportatges d’assajos, entrevistes amb els artífexs de la producció i amb els artistes, cosa que els assistents al teatre no poden veure i convertint així a l’espectador del cinema en privilegiat.